I 2018 var hele familien Gunnarshaug med på Thea Steen løpet. Morten Gunnarshaug løp på 2.10.34, og ble slått av eldstesønnen Mathias med noen få minutter. I år var han fast bestemt på å få revansje, og ønsket også å løpe på under 2 timer.

For å oppnå målet sitt benyttet Morten både personlig trener og gruppetimer på Arena. PT-en han trente med, Mari, er selv løper og kunne derfor gi tips og råd basert på sine egne erfaringer. I tillegg til generell styrke inkluderte PT-timene øvelser for bedre balanse balanse, stabilitet og et mer mer effektivt løpesteg.

For å øke oksygenopptaket, hurtigheten og bli flinkere til å pushe seg selv brukte Morten tredemølletimene. Intervalløkt nummer to i uka ble utført på sykkel med en Sprint time (HIIT trening på sykkel). Sykling er veldig fin alternativ trening for løpere fordi man bruker de samme musklene og får god effekt på hjertet og oksygenopptaket, samtidig som man har lav belastning på ledd og muskler.

Slik trente Morten de siste 6 mnd før løpet:

Tirsdag: Styrketrening med PT

Onsdag: Tredemølle Express time (30 min)

Torsdag: Egentrening styrke

Fredag: Sprint (30 min intervalltime på sykkel)

Lørdag eller søndag: Løpetur rundt Store og Lille Stokkavatnet.

Morten var dedikert - hvis han var på jobbreise eller ferie utførte han et egentreningsprogram fra PTen. Han tok til og med en laktattest for å være sikker på at han trente på riktig intensitet. Resultatet var økt styrke, vektnedgang, og økt tempo på intervalløktene. Det var også mange som la merke til at formen til Morten ble bedre, og ble inspirert til å trene for å prøve å slå ham på løpet.

Alt gikk ikke helt på skinner. På en løpetur rundt Stokkavannet før sommeren fikk Morten en rift i akillesen. I tillegg til behandling hos kiropraktor fikk Morten øvelser for å hjelpe skaden å leges. Alle disse øvelsene var faktisk allerede med i treningsprogrammet, og med bare små justeringer av treningen grodde akillesen fint.

På årets Thea Steen løp ble tiden 1.48.48. Morten knuste både alle utfordrerne, inkludert Mathias, og sin egen tid fra i fjor. Selv mener Morten at hovedgrunnen til forbedringen er styrketreningen, siden dette er den største forskjellen i treningsarbeidet hans mellom i år og i fjor. Han ble ikke sliten når han forventet, i stedet hadde han et ekstra gir og klarte å øke farten. På Ryfastløpet noen uker senere gikk det også bra, så bra at Morten nå vurderer å prøve seg på den doble distansen.

Vil du bli medlem?

Her kan du enkelt bli medlem på ditt Arenasenter

Bli medlem