Nye behandlingsanbefalinger for artrose i kne og hofte


Nasjonalt Kompetansesenter for Revmatologisk Rehabilitering publiserte 9.9.19 nye anbefalinger for behandling av artrose i kne og hofte, basert på konklusjonene fra den internasjonale artroseforskerforeningen. Her står det:
"Kjernebehandlingen, som anbefales for alle med artrose, består kun av ikke-medikamentelle tiltak som pasientinformasjon om artrose, landbasert trening som styrke- eller kondisjonstrening, nevromuskulær trening samt Tai Chi og yoga og vektreduksjon (ved kneartrose)."

Med andre ord - har du vonde ledd bør du trene. Og du kan antakeligvis gjøre mer enn du tror. Å gå tur er fint, men visste du at løpere faktisk har lavere forekomst av artrose i knær sammenlignet med de som bare går tur? Kondisjonstrening hvor du tar deg litt mer ut styrker også hjertet, regulerer blodsukkeret og hjelper med å holde vekten stabil. Denne treningen øker også sirkulasjonen, som gjør at betennelser går raskere over og skader leges fortere. Styrketrening er svært viktig - sterke muskler avlaster leddene og gjør dem mer stabile, og skjelettet blir også sterkere i de kroppsdelene som trenes. (I de nye anbefalingene anbefales ikke knestøtter e.l. for å avlaste leddene på grunn av manglende dokumentasjon på at det har noen effekt.) Her er noen tips til timer og treningsøkter du kan gjøre på Arena:

  • Body Balance - en time med elementer fra yoga og Tai Chi hvor du blir sterkere, smidigere og får bedre balanse.
  • Tredemølletimer - velg selv om du vil løpe eller gå. Har du litt oppoverbakke på mølla blir støtbelastningen lavere.
  • Sykling - gå gjerne på en spinningtime. Sykling er enkel og skånsom trening som alle kan være med på, og intensiteten styrer man selv.
  • Slyngetrening - styrketrening hvor støttemuskler og balanse også blir utfordret. Denne treningsformen har lenge blitt brukt i rehabilitering av skader og passer for alle.
  • PT-timer - vi har personlige trenere med høy kompetanse på trening for deg med vondter og skader. Vi finner de rette øvelsene for deg og sørger for at du utfører dem på korrekt måte. Les mer om våre personlige trenere her: https://arena-treningssenter.n...
  • Seniortimer - her får du variert trening med blant annet sirkeltrening, spinning og yoga.

Kilder:

https://diakonhjemmetsykehus.n...

https://fysioterapeuten.no/Akt...

https://fysioterapeuten.no/Akt...

https://blogs.bmj.com/bjsm/201...


Image by Dr. Manuel González Reyes from Pixabay

Vil du bli medlem?

Her kan du enkelt bli medlem på ditt Arenasenter

Bli medlem