Image by Messan Edoh from Pixabay

Dette gjør trening for ditt humør og mentale helse

Mennesker er sosiale vesener, og vanedyr. De siste månedene har vi ikke fått lov til å være sammen, og i tillegg har våre normale rutiner forsvunnet. Bekymringer for jobb, helse og økonomi er stressende, og mange opplever kanskje uro, usikkerhet, ensomhet og andre negative følelser akkurat nå. Kjenner du deg igjen i noe av dette? Da bør du kanskje ta deg en tur innom Arena så fort som mulig. Forskning viser nemlig at trening gir følgende effekter på humør og mental funksjon:

  • Body Balance 3x pr uke i 12 uker førte til reduksjon av engstelse/uro i tillegg til fysiske resultater som økt bevegelighet i hofte og sterkere core. Eldre som driver med denne typen trening opplever mindre stress, engstelse og bedre hukommelse. Yoga har også vist seg å redusere fysiologiske markører for stress. De som trener yoga har lavere kortisolnivå, blodtrykk, hvilepuls, blodsukker og kolesterol sammenlignet med kontrollgruppe. Kortisol er et stresshormon som bl.a. øker blodtrykket, hemmer immunforsvaret, hemmer reparasjon av skader, er muskelnedbrytende og fører til plakkdannelser i blodårene.
  • Regelmessig trening både på step- og styrketimer ga reduksjon i uro/engstelse hos deltakerne. Reduksjon kom allerede i uke 1 (akutt effekt).
  • Studenter som deltok på 30 min gruppetreningstimer (Les Mills Core) opplevde mer reduksjon i opplevd stress og bedre livskvalitet enn studenter som trente alene (løping, styrke).
  • Styrketrening bedrer alle aspekter ved søvn, spesielt søvnkvalitet, og reduserer angst/uro og depresjon uavhengig av varighet/intensitet/frekvens eller økning i styrke.
  • Eldre personer som trener styrke rapporterer mindre engstelse og bedre humør/vigør.
  • Det har lenge vært kjent at trening har like bra effekt som antidepressiva for mildere depresjoner.


Legg merke til at den positive effekten av treningen på humør og mental stemning kommer umiddelbart, og er uavhengig av treningseffekt. Man trenger derfor ikke å gå på X antall treninger eller trene på en bestemt intensitet – ALL TRENING HAR EN POSITIV OG UMIDDELBAR EFFEKT PÅ HUMØR OG VELVÆRE. Alle treningsformer kan benyttes - både styrke-, kondisjonstrening og yoga/pilates, men det å trene i en gruppe ser ut til å gi en større effekt enn å trene alene. Ikke rart, gruppetrening gir sosialt samvær (selv om vi må ha litt større avstand enn før) og variasjon, og man blir ekstra motivert av dyktige instruktører og fengende musikk. Skeptisk? Vel, det er bare en måte å finne ut om du vil oppleve disse positive effektene selv, og det er å komme på trening! Vi sees 😊

Vil du bli medlem?

Her kan du enkelt bli medlem på ditt Arenasenter

Bli medlem