Sliter du med å sove?

På TV reklameres det ofte for kosttilskudd og legemidler som skal gi bedre søvn. Det finnes imidlertid en helt naturlig metode som er bevist effektiv, nemlig morgentrening.

Et studie som ble gjort med eldre voksne (55-65 år) som slet med å sovne om kvelden fant ut at kondisjonstrening om morgenen gjorde at denne gruppen sov bedre om natten. De våknet færre ganger i løpet av natten etter at de hadde trent. Denne effekten var akutt - det vil si at en enkelt treningsøkt var nok til å se målbare forskjeller i søvnkvalitet (Morita et al, 2017).

Liker du ikke å trene om morgenen så hjelper det på søvnen å trene om ettermiddagen også. Et studie som sammenlignet effekten av 6 måneder med kondisjonstrening fant ingen forskjell mellom trening om morgenen og ettermiddagen - begge gruppene fikk bedre søvn. Deltakerne opplevde også store forbedringer i humør og selvopplevd livskvalitet (Passos et al, 2011).

Styrketrening hjelper også - regelmessig styrketrening forbedrer alle aspekter av søvn, særlig søvnkvalitet Kovacevic et al, 2017).

Hvorfor ikke prøve morgenspinning eller en Body Pump time kl 06.30 hvis du sliter med å sove? Å trene om morgenen gjør også at du har ettermiddagen og kvelden fri til andre ting, noe som kan hjelpe med å redusere stress. Fra nå og fram til nyttår kan du også vinne premier hvis du trener 20 ganger før kl 08.00 i Morgenhelt kampanjen vår.

Advarsel: Trening er vanedannende og har følgende dokumenterte bivirkninger på humøret: du blir gladere, mindre deprimert, føler velvære, opplever bedre livskvalitet, mindre stress, mindre angst og mindre negativ spenning.


Vil du bli medlem?

Her kan du enkelt bli medlem på ditt Arenasenter

Bli medlem