Så mye bør du trene hver dag

Verdens Helseorganisasjon (WHO) publiserte 25.november 2020 nye retningslinjer for fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet er viktig både for individet, og for samfunnet. Regelmessig trening gir både fysiske og psykiske helsefordeler, og reduserer risikoen for for tidlig død. Hvis flere møter anbefalingene er det også anslått at man på verdensbasis kan spare mellom 314 og 446 milliarder dollar hvert år på grunn av mindre sykdom og høyere produktivitet.

Tidligere har man sagt at man bør sjekke med legen sin før man starter med fysisk aktivitet hvis man er inaktiv. Nå sier WHO at dette ikke er nødvendig, så lenge man begynner litt forsiktig og øker mengden aktivitet gradvis. Risikoen ved å være inaktiv er mye større enn risiko forbundet med trening. Det er bare å gå i gang!

Dette er anbefalingene for barn og unge:


Dette er anbefalingene for voksne:

For eldre er anbefalingene de samme som for voksne, men i tillegg anbefales følgende:


Gravide som trener har mindre risiko for overvekt, diabetes, høy blodtrykk, fødselskomplikasjoner, og fødselsdepresjon. Trening kan også redusere risikoen for for tidlig fødsel. Man bør øke aktivitetsnivået gradvis etter fødsel. Har man hatt keisersnitt må man klareres av helsepersonell før fysisk aktivitet gjenopptas.

Generelle anbefalinger for trening i forbindelse med graviditet og fødsel er som følger:

For personer med funksjonshemming og kroniske sykdommer gjelder anbefalingene som for voksne, så lenge treningen tilpasses det individuelle aktivitetsnivået, helsestatus og fysisk funksjon. Disse gruppene vil oppleve forbedring av både fysisk helse, psykisk helse og kognitiv funksjon. Trening er også relatert til lavere dødelighet blant personer som har overlevd brystkreft og tarmkreft - både av kreft og andre dødsårsaker.

Med andre ord- fysisk aktivitet er anbefalt for alle. Litt er bedre enn ingenting, men mer fysisk aktivitet gir mer helsegevinst. En kombinasjon av kondisjonstrening og styrke anbefales. Eldre bør i tillegg ha ekstra fokus på balanse og styrketrening.

Ta gjerne kontakt med en personlig trener hvis du trenger hjelp til å komme i gang og for å sikre deg en gradvis og trygg progresjon av treningen. Vi har også egne timer for seniorer, gravide, mor & barn, og kurs i styrketrening for ungdom. Se nyheter her på nettsiden vår og timeplanen for mer informasjon om disse tilbudene.


Kilder:

https://www.fvn.no/sport/lokal...

https://bjsm.bmj.com/content/b...

Vil du bli medlem?

Her kan du enkelt bli medlem på ditt Arenasenter

Bli medlem