Nyheter

10.01.2022

Så mye bør du trene hver dag

WHO har oppdatert retningslinjene sine for fysisk aktivitet for barn, voksne, eldre og gravide.

153110837_10159016883970270_1722445642257769118_n
Verdens Helseorganisasjon (WHO) publiserte november 2020 nye retningslinjer for fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet er viktig både for individet, og for samfunnet. Regelmessig trening gir både fysiske og psykiske helsefordeler, og reduserer risikoen for tidlig død. Hvis flere møter anbefalingene er det også anslått at man på verdensbasis kan spare mellom 314 og 446 milliarder dollar hvert år på grunn av mindre sykdom og høyere produktivitet. 

Gravide som trener har mindre risiko for overvekt, diabetes, høy blodtrykk, fødselskomplikasjoner, og fødselsdepresjon. Trening kan også redusere risikoen for prematur fødsel. 

For personer med funksjonshemming og kroniske sykdommer gjelder anbefalingene som for voksne, så lenge treningen tilpasses det individuelle aktivitetsnivået, helsestatus og fysisk funksjon. Disse gruppene vil oppleve forbedring av både fysisk helse, psykisk helse og kognitiv funksjon. Trening er også relatert til lavere dødelighet blant personer som har overlevd brystkreft og tarmkreft - både av kreft og andre dødsårsaker. 

Med andre ord- fysisk aktivitet er anbefalt for alle. Litt er bedre enn ingenting, men mer fysisk aktivitet gir mer helsegevinst. En kombinasjon av kondisjonstrening og styrke anbefales. Eldre bør i tillegg ha ekstra fokus på balanse og styrketrening 

Tidligere har man sagt at man bør sjekke med legen sin før man starter med fysisk aktivitet hvis man er inaktiv. Nå sier WHO at dette ikke er nødvendig, så lenge man begynner litt forsiktig og øker mengden aktivitet gradvis. Risikoen ved å være inaktiv er mye større enn risiko forbundet med trening. Det er bare å gå i gang! (NB! Skal du starte opptrening etter fødsel og har hatt keisersnitt må man klareres av helsepersonell før fysisk aktivitet gjenopptas.) 

Ta gjerne kontakt med en personlig trener hvis du trenger hjelp til å komme i gang og for å sikre deg en gradvis og trygg progresjon av treningen. Vi har også egne timer for seniorer, gravide, mor & barn, og kurs i styrketrening for ungdom. Se nyheter her på nettsiden vår og timeplanen for mer informasjon om disse tilbudene. 

Under finner du oversikt over anbefalt mengde og type fysisk aktivitet for ulike grupper som barn/ungdom, voksne, godt voksne og gravide. Skroll ned og se hva og hvor mye du bør gjøre. 

Dette er anbefalingene for barn og unge: 

 
Dette er anbefalingene for voksne: 


For eldre er anbefalingene de samme som for voksne, men i tillegg anbefales følgende: 


Generelle anbefalinger for trening i forbindelse med graviditet og fødsel er som følger: 
Mor%20og%20Barn%20resized
16.02.2022

Arena Mor og Barn

Nå på timeplanen igjen - Trening for nybakte mødre!
next-level-gutt-cable-cross
10.01.2022

De nye tiltakene

De nye tiltakene innebærer at man kan ha åpent for egentrening, men gruppetimer er dessverre lukket inntil videre.
graham-mansfield-3Y088bwfu9U-unsplash
10.01.2022

Nytt tredemøllestudio på Hinna

Det nye tredemøllestudioet på Hinna er nå i drift med 18 flunkende nye Excite Live Run tredemøller fra Technogym.
153110837_10159016883970270_1722445642257769118_n
10.01.2022

Vervekampanje: Gi 2 - Få 2

Verv en venn, og begge får 2 mnd gratis!